05 května 2021

Proč jsem "diviznačka" - poznatky z 5. 6. 2012

Napadlo mě to dnes, kdy jsem plela záhon divizen. Záhon divizen? Co je to za blábol? Ale není. Uvedu vás do mé skutečnosti…


Za 14 dnů už budou narážet na květ – osečkovat a pak už sbírat

Už asi deset let si divizny pěstuju. Od semínka. Ne vždycky tomu tak bylo. Před mnoha lety jsem zjistila, že na mezi, kolem které chodím, kvetou divizny velkokvěté. Dřív jsem je nevnímala, nesbírala. Až tehdy. Ten rok jsem na ně tam začala chodit a jejich květy sbírat.

Zpočátku samozřejmě, vždyť divoké divizny nikomu nepatří. Ale patřily. Když jsem zjistila majitele meze, šla jsem se slušně domluvit a zjistila jsem také celou historii jejich tak masového výskytu. Rok předtím majitelé dovezli na mez nařezané dřevo. Z části lesa, kde ve velkém divizny rostly. Při přepravě dřeva kola traktoru přenesla vypadená semena divizen a bylo hotovo. Divizna je dvouletka. Prvním rokem se semena ujala, vyrostly mladé rostlinky, které přezimovaly. Ve druhém roce jsem si jich všimla a začala je chodit sbírat.

Každý den, každé ráno. Přitom jsem si všimla mladých rostlinek. Napadlo mě vyrýt je a přenést cvičně k nám na vyčleněný záhonek. Prvním rokem jich bylo devět. Zasadila jsem je na část záhonku, kde jsem pěstovala papriky. Druhým rokem už kvetly a od té doby obsazují divizny větší a větší část malé zahrádky. Papriky ustupovaly, divizny místo získávaly. Dnes si zeleninové papriky kupujeme, protože u nás stejně neprospívaly. Horní záhon zahrádky a jedna strana dolního většího záhonu jsou hustě osazené diviznami.

Nahoře byly kdysi papriky ve fóliovníku – než ho odnesl vichr

Pěstování není z nejjednodušších, ale léty už jsem zkušenější. A navíc se musíte mít stále na pozoru. Semínko nepozorovaně vypadne na zápraží, ke zdi, do zákoutí u koryta. Za rok tam rostou „mlaďoši jednoletí“

a ve druhém roce můžete obírat květy ve dvoře na zápraží i různě po dvoře

Ta škaredá zeď je sousedčina, za tu nemůžu – ale štve mě to

Kolem koryta – všude. Ty divizny nás zahltíS vyplazeným jazykem

A kořen té veliké na zápraží vejminku je jako má paže nad loktem a dokáže hezky rozsadit placáky na zápraží

Pokud byste měl někdo zájem si divizny taky pěstovat, ráda poradím. Pěstovat jsem si je začala, když jsem byla omezená v pohybu už před výměnou prvního kolena, pak v rekonvalescenci, kdy jsem už nemohla chodit až na tu mez. Letos jich mám 69, ze 65 budu obírat květ. Sbírání diviznových květů je krásné a voňavé, dobře se suší a velmi dobře za ni ve výkupu platí (255 Kč za kilo suchého květu). Doma je pilířem čajů, které si sbírám a míchám. Pijeme je a už kolik let neznáme, co je to zahlenění. Namíchané čaje rozdávám těm, kdo onemocní na průdušky.
Ještě přidám obrázky z plantáže rostlinek slézů. Toto je jedna část. Jinak – kde je místo, tam jsou slézy. To bude hodin obírání květů denně!

Dvě řady slézů vpravo, dýně a dvě slunečnice

Jiný pohled – v pozadí už pěkně zregenerované brambory a řepa.
Ten muž v dálce není řepa, ale PepaMrkající

Ještě jednou brambůrky – obírala jsem mandelinku

Tak – diviznačka se vyzpovídala ze své záliby. Teď už dobrou zdravou voňavou noc.
Kitty

3 komentáře:

  1. Maru, děkuji za krásný diviznový příběh. To musí být nádhera takový záhon když rozkvete a i na zápraží to krásně doladí dům. Já jsem si jednou objednala 2 divizny od zahradníka na internetu a byly řádně napadený plísni. Pak jsem je likvidovala podle tvých rad. Tak ať s tvým plantážím daří.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to nádhera, zlalé svíce. Letos už jich mám snad jen 10, kde jsou ty doby 40 divizen. Letos mám sazeničky slézů, asi 50, musím se s nimi podělit v úterý na sazeničkovém handlování. Takový počet se nedá zvládnout, navíc nám skončil výkupčí. Nějak to dopadne, už je mám nasázené v kelímcích, ven to zatím nejde ☺ ♣

      Vymazat
  2. Ty ses opravdu na těch diviznách už něco napracovala. Je to ale užitečný koníček.☺

    OdpovědětVymazat