12 července 2022

Likviduju porost žahavek

 Došlo k nejhoršímu - dala jsem se do pletí porostu kopřiv žahavek v slepičím výběhu...


Podařilo se mi zvládnout záhony v zahradě a rozhodla jsem se, že se pustím do likvidace krásně přerostlých žahavek. Nezdobí, zabírají místo a prostor není využitý k promenádování slepic. Dnes jsem si "namastila pod kolenama" a po dlouhém přemlouvání sama sebe jsem schrastila pracovní rukavice, navlíkla si mikinu, vzala velké koše a odhodlaně jsem šla na věc se rčením "S chutí do toho a půl je hotovo". 

Když jsem odnášela plné koše do 6 metrů vzdáleného biokontejneru za plotem, nadšení mi dlouho nevydrželo. Pustila jsem se do porostu 2 x 6 metrů, s výškou plevele metr. Rozhodla jsem se vzít to z jedné vody načisto. Když mi prostor poprvé sekl dobrý muž z přízně, jen sežnul vrcholky a kořeny rychle odnožily. Už to nechci opakovat a navíc - v sobotu přijede supervize z Moravy a aspoň snaha by měla být vidět. Tohle si musím odtrpět sama. 

Mlaďocha hodlám krátce využít na zkrácení přerostlého tříprsťáku, musí se na žebřík a přece jenom mladá síla to zvládne rychleji. Ostatní budou trhat zralý krásný červený rybíz z keřů s názvem LOSAN. Má velké bobule a dlouhé kestě, takže to půjde snadno. Říkám tomu "pokec vsedě" - mám pohodlné stoličky na sednutí a mezi povídáním rybíz rychle přibývá. Ostatní keře budou dozrávat později, a přízeň letos žádný rybíz nechce. Aspoň zůstane víc pro mě - zvykla jsem si dávat si ho na večeři s jogurtem nebo jen s chlebem. 

Při mýcení vysokého plevele jsem navíc přišla na to, že nás navštívila asi vodní myš. Prostor je podvrtaný, při jejich likvidaci jsme přišli na to, že prostor prokopeme a živočich se odradí. Další nory ovšem musím obeznat a zašlapat. Teď moc nebudou škodit, protože nepěstuji řepu, ale dřív byl záhon s řepou podminovaný a řepa požraná. Takže dobrý úmysl nejen pomohl prostoru, ale můžu proti vrtalovi zasáhnout. Jako bych měla málo práce jinde. 

Navíc  jsem přišla na to, že soused má fenku a ta je na hrabání chodeb po vrtalovi expertka. Takže ji zase nalákám a snad mě poučí, jak na škůdce. Taky slepice jsou dravci - odhalená hlína je láká k hrabání a popelení, škůdce nebude mít klid a snad vezme směr ze zahrady ven. 

Na co člověk nepřijde, když se dá do roboty kolem pletí žahavek. Odměnou je mi už teď pohled na čisté místo tak 1 x 2 metry. Zbytek musím odplevelit po částech. Kořeny vzrostlých žahavek trhám jak když "dědeček s babičkou trhali řepu" 😅

S nadějí na pěkný slepičí výběh se svěřuje

Kitty








 


10 komentářů:

  1. Kitty,přeji ti úspěšný boj s plevelem.Je to práce "furt"dokola.
    Přeji ti krásný den ☺

    OdpovědětVymazat
  2. Je to tak. Zde mě ale mrzí, že jsem nestihla pokopat a zasít nějaké obilí, které po vzejítí slepice úspěšně zobaly a byl tam pořádek. Hospodář chybí, není čas na vymyšlenosti :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ech, žahavky ani ty slépky nezobou, Tak to jednou za čas ve výběhu pokopeme motykou, aby to nestihlo vysemenit. Hůž se to kope mezi mrkví, jahodama,... protože rukavice na tu práci nenosím, tak se občas popálím,...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem vzdala trhání a ryju to motykou, která má hlubší záběr. Je to robota. Zjistila jsem, že žahavka má být jednoletá, proto se asi tak najednou objevily a zaplavily výběh. Zatím to nemá semena,, tak snad se moje ruční úsilí nemine účinkem

      Vymazat
    2. vizit my farm14:58

      Paní Matko to by ty kopřivy bylo potřeba pomlet na mlýnku a udělat mačkanici s vařenýma bramborama a šrotem. Pak by se i kachnička dala vykrmit i bez rybníka. Milá Diviznačko, je vidět, že všechny ty slepičí dvorky jsou si podobné... Trochu žahavek nechat na zákvas, je to dobré hnojivo. Od slepic to do výkupu nebude...

      Vymazat
    3. Místo kopřiv zatím meleme na sečkovici jetel, případně lebedu, a to na přilepšení kačenám, slepicím, případně i prasatům. Samozřejmě, je třeba doplnit obilím, šrotem, bramborami, řepou,... na hnojení používáme hnůj, slepičáky,...Zatím to stačí. Jenže voda tu chybí a to neroste pořádně nic.

      Vymazat
  4. Boj s žahavkami obdivuji, já s nimi bojuji každý rok, možná by měly mit název nezmarky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však jsem ho zatím nevyhrála, jen jsem udělala úkrok - mačkám je do barelu k výrobě hnojivého výluhu :-)

      Vymazat
  5. Vzpomínám si, že jsme kopřivy trhaly s tetou - samozřejmě ve starých kožených rukavicích a pak se v kýblu sekáčkem na holi -takové es - s vařeným i bramborami a trochou šrotu rozsekaly pro slepice případně husy -pokud ten rok byly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za připomenutí - mám ten sekáček, jenže jsem na něj zapomněla. Brambory jsem mačkala rukama a to není extra příjemná práce. Takto to půjde i rychleji. Pomohla jsi mi :-)

      Vymazat