01 dubna 2022

Pes u zubaře

 Věděli jste, že i psi by měli chodit na preventivní prohlídky zubů?

Zuby jako perličky?

A na pravidelné odstraňováni zubního kamene? Nejlíp dvakrát za rok, prohlídka je zdarma. Zjištěné závady se samozřejmě platí, ale je to pro dobro našeho psího přítele 😎

Před týdnem jsem navštívila s mojí labradorkou Terezkou veterináře, protože jsem na jejím bříšku našla malou bouličku. A taky už byl čas na odstranění zubního kamene. Odbornice ji prohmatala a nebyla si jistá zjištěním. Hned mě objednala na zákrok, který měl osvětlit, co Terezku "navštívilo"; a při jednom uspání že i odstraní kámen a špatné zuby. Ten týden jsem žila v nejistotě, to si dovedete představit. Je to moje jediná přítelkyně a záleží mi na jejím zdraví. Už taky není žádný dorostenec, za necelý měsíc už bude mít 11 roků, přesně jako já. 

Včera došlo na sjednaný zákrok. Trval 6 hodin. Při něm paní veterinářka při malém řezu zjistila, že onen podezřelý útvar  je pouhý malý tukový váček. Spravily to dva stehy. Zato tlama vykazovala zánět na povrchu dásní a prasklé zuby. Nakonec jsem dostala různá poučení kolem péče o psí tlamu. 

Nejlíp by bylo, abych jí čistila zuby pravidelně, nejlíp denně. Měkkým kartáčkem, při zrudnutí dásně jí potírala dáseň gelem. Dokonce mi to předvedla na jednom svém psovi, kterého přivedla. Měla na to malý zubní kartáček - a pes držel moje šťourání kartáčkem, protože byl zvyklý. Já jsem teď dostala tubu zubního čirého gelu a měla jsem jí s ním jednou denně potírat dásně. Už jsem to dnes dělala a bylo to v pohodě, madam držela a zdá se, že jí to pomáhá.

Uf - jsem ráda, že je jasno a Terezce bylo pomoženo. Při vytahování stehů mi veterinářka znovu předvede, jak na to. Přece jen - jedna neví všechno a nejlepší je, když si to zkusím, opakování je matka moudrosti. 

😀

Proč to píšu? Žádný ze sousedů ve vsi mimo (občasného) odstranění zubního kamene psovi zuby nečistí. A už vůbec ne pastou nebo gelem. Prostě to neví. Ani my jsme našim psům zuby kartáčkem nečistili. Různé válečky nejsou nic platné, když jsou zuby a dáseň v nepořádku - je to jen ziskový materiál s nízkou účinností. 

Doufám, že aspoň některým budou moje poznatky k užitku. A hlavně - jejich psí miláčci budou mít z toho prospěch.

Doufá Kitty
P, S,: A není to aprílový žertík 😁

14 komentářů:

  1. Podle mě si má každý majitel psa co nejdříve zjistit co obnáší starost o psa a jiné doma chované zvířectvo pro potěšení. Není to jen o tom nalít do misky vodu,dát granule a jít na procházku. Marné,je to člen rodiny a má tak být brán, včetně lékařské péče a ta jak je známo není nijak levná,myšleno při onemocnění zvířete.
    Pes u domu na vesnicích byl ve většině případů brán jako hlídač a tam se krom povinného očkování na nic moc nehledělo. Kitty,přeji Terezce brzké uzdravení a vám oběma příjemné dny prožité pospolu.🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, to je pravda. Já jsem pořád dbala o její zdraví, ale pravda - na zuby jsem jí moc nehleděla. Ale tlamu si poškodila i sežráním prasečí nožičky, ta byla uvařená pro slepice, ale ona si ji asi někde zahrabala a poničila si zuby i dásně. To jsem si neošéfovala. Pohled na vnitřek tlamy u veterinářky mě zničil :-(( Už si dám pozor :-)))

      Vymazat
    2. Naprosto s Tebou Fukčárinko souhlasím - jakože je třeba zjistit, co je dobře a co se má a proč.
      Takže já vím, co mám dělat se zuby a proč - a hele: ani omylem. K zubaři chodím pravidelně co tři roky se slovy "Se neboj, přijde doba, kdy tu budu imrvére". A inu ano, už to začíná; vypadl mi přední dolní zub, bude s tím potřeba něco dělat, zvažuji co a jestli vůbec...

      A inu ano, domácí zvířátka neřeknou, jestli je bolí, nebo jestli potřebují, nebo co - a je to složité, ale zubaře fakt nepotřebují...

      Vymazat
  2. Před delší dobou jsem se s překvapením dověděl, že se psům mají čistit zuby a uši. Nedovedu si to představit, ale chovatelé říkají, že je to reálné, že to psi strpí. Tak snad jo. - Z počítače mi nejde vložení komentáře, tak ho posílám z mobilu.

    OdpovědětVymazat
  3. Ono to je těžké. Třeba kočky si zuby čistit nenechají. Časem jim zuby "odejdou" a pokud jsou zanícené dásně, těžko léčit. Ale snažíme se. Jsou dny, kdy má Muf pusinku čistou a najednou sliní. Ode mne si nechá pusu utřít (pardon tlamičku) a pomasírovat, asi ho ukecám a udělá mu to dobře. Na penze neze v tom případě moc hledět, k veterináři se musí a na to pojišťovna není.

    OdpovědětVymazat
  4. Anonymní10:24

    Zdravím, hlavně aby se Tery zhojila. Co obnáší péče a kolik stojí, to moc dobře vím, mladá je na vet.klinice sálovou sestrou a čím vším naši kamarádi trpí jeden ani netuší. Také záleží na veterináři, aby netahal jenom peníze od milujícího páníčka.A kde je zvířátek nekolik...no nedomyslet. Tak aby vás všechny neduhy minuli přje Míla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naše nové veterinářky jsou dobré, vstřícné, naučí a poradí. My jsme zatím úspěšné, omezení je jen malé. A obdivuji vybavení jejich ordinace - vše na kolečkách, výsuvný stůl - pamatuji, že jsem musela Terezku zvedat při jejích 25 kilech a nic moc zážitek. Teď si na snížený stůl vyskočila sama ☺

      Vymazat
  5. ...Kitty zdravím.Dobře děláš,že školiš a vychováváš chovatelé pejsků.Moje tři dcery měly celkem 7 pejsků,dobrá smečka kamarádů,které jsem velmi často v době jejich výjezdů dlouhodobě hlídal.A všichni měli svého lékaře a chodívali na pravidelní prev.prohlídky.V případě nějaké operace si paní doktorka nechala pejska na klinice a pečovala o něj pár dnů než se zotavil.Stojí to peníze,není to levné,ale co bychom pro kamarády neudělali.Dnes už nám zůstala jen fenečka Fanny,ostatní nás sledují pro stáří s obláčku.A my na ně pořád vzpomínáme.
    Tak ať se Terezce daří a je spokojená se svou paničkou.Zdravím pod Suchou horu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdraví tě obě tvé fanynky zpod Suché hory. Možná by Terezku i pohlídali na pár dní, ale tentokrát se nám daří se hojit bez dramat. Moje přesvědčení je, že nikdo neví všechno a dobré poznatky by se měly šířit mezi lidi. Přeji pěkný slunečný týden a děkuji za komentář ☺ ♥

      Vymazat
  6. Vidíš, ani já jsem nevěděla, že by se pejskům měly čistit zuby kartáčkem. Možná to mladí Denymu dělají, ale spíše ne. Jsem ráda, že Terezka měla jen tukový váček. Jste obě klidnější. Tak se držte, děvčata.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kartáčkem se to nemusí, když to pes nesnáší. Paní vetka vzala na ukazováček kuličku gelu a jen tím prstem potírala v tlamě. Jednou denně to dělám i já, je léčivý ENZYMOL 1 g. Ale poptám se na další přípravky a až se to pořádně zhojí, tak začnu s kartáčkem. Terezka to snáší, i když přímo nejásá. Jen se pořádně dostat do její tlamy ;-)
      Jdu do Bohuslavic, včera už přiletěla Bohunka a i na dalších hnízdech už jsou čápi. Ve Wilheimu už mají 5 vajíček ;-)) A u Ruženky v Kavárničce je o jejím příletu celý nový článek s videem ;-)))

      Vymazat
    2. Bože na co myslím? V Lindheimu... ♥

      Vymazat
  7. Anonymní01:36

    Fredy Kruger

    " Když čistil jsem tesáky mému psu,
    kousnul mne darebák do nosu !

    Věřte mi, - přímo do rypáku !!
    Mám ho rád !
    kdež bych mu jednu fláknul !

    ˇRíkám : ,,když kartáček nemusíš,
    dobrá ! tvůj kartáček vezmu si !

    Takto se zuby čistí !... můj hošku !,,

    Ten kartáček od dogy smrdí sic trošku,
    zamhouřím oči a na ten smrad seru !
    když na prst vezmu si trošíčku gelu,

    jej na kartáč dám, ( po psím neřádu )
    v tu ránu už je po smradu !!

    ... ( ta doga někdy i mršinu pozře ! )

    Nakonec ale,
    to není tak hrozné !
    Má obrovskou tlamu, - a době jí větrá !

    Horší to s tlamou pudlíka, setra !
    což použít kartáček krysaříka ??
    Poblil bych se !
    To vám já říkám !

    Jen čichněte k němu,
    když zívne ,,! "

    František Pyndiour si odplivne ....

    OdpovědětVymazat
  8. Anonymní14:12

    Fredy milý, asi dobře víš, že čistit psovi mordu není jen tak. Ale máš to barvitě zvládnuté, pobavilo mě to. Dodnes čistím tím gelem - a najednou Terezce z tlamičky nepáchne. Je to zázrak, snadné nanášení, jen ta cena - a to bylo na recept od veta :-))

    OdpovědětVymazat