04 ledna 2021

Ničivá ledovka - článek z 10. 12. 2014

Nerada sem dávám připomínku dní s ničící ledovkou. Třebíčsko postihla asi nejdřív a poté se rozšířila do celé republiky…

Ani mladé zdravé stromy nezůstaly ušetřené

Rozsah pohromy je nejvíc patrný při cestách do města. Silnice jsou obklopené starými stromy, z nichž je skoro každý podestlán spadlými větvemi i zlomenými ve stromech. Cesta kolem Kojatic je takovými stromy vroubená k neuvěření. Celá třešňová alej u Spetic je katastrofálně prolámaná. Je to ještě po týdnu neuklizené a působí to hodně smutně Plačící

Je ale pravda, že tam, kde se silničáři v průběhu roku činili a stromy u Mor. Budějovic prořezali, není ulomená ani jedna větev. Zato v našem okolí jsou vyložené polomy. Při svých procházkách jsem to viděla z první ruky a bylo místy i nebezpečné tudy procházet. A ani nevím, jak to vypadá v okolních lesích. Ale podle ulámaných kmenů, dovezených z lesů okolními majiteli, tam asi ledovka řádila stejně nevybíravě Překvapený

Naše veliká jabloň ztratila dvě třetiny větví. Zlomené, vylomené, uvízlé na stromě. Už je uklizeno, ale speciálně za tuto jabloň a postižené stromy v blízkém okolí jsem pověsila prostě zdobený věneček z pětiprsťáku na plot poblíž jabloně. Ještě dnes jsem objevila další velikou třešeň, které ledovka vylomila velikou úplně zdravou větev. Nejsou tedy ztráty jen u proschlých stromů.

Dám sem několik fotografií. Některé jsem musela fotit i v nočním režimu, protože bylo mlhavo a pod mrakem. Neměla jsem jistotu, že příští den už nebudou škody zahlazené. Proto to berte tak, že to bylo focené „za pochodu“.

Naše jabloň – lepší by byl noční režim focení
Větve uklizeny, zbývá jedna – čeká na motorovku

Švestka u „přessousedů“ – foceno v nočním režimu

Opět noční režim focení – takto to za zahradami i v nich vypadalo skoro všude
Terezka trplivě čeká, až zdrcená panička dofotí

Švestka u silnice do obce

Takto dopadl jeden nedaleký sad – řada stromů polámaná
Zde by prospěl noční režim focení

Polámaná mladá ryngle z druhé strany tohoto sadu

Prolámané mladé jasánky, staré snad jen dva roky kolem obnovené polní cesty

Několik fotek a tolik smutku ze škod, které ledovka od 2. do 5. prosince 2014 napáchala v našem blízkém okolí. Možná ještě stačím vyfotit silnici u Kojatic nebo třešňovou alej. Podle všeho silničáři s odklízením větví nestíhají – nikde jsem zatím neviděla ani štěpkovače, které v posledním roce na úklid větví nasazují.

Jsme na Vysočině, kde je k nám příroda tvrdá. Jarní mrazíky ničí násady květů, takže není ovoce. Jako by to nestačilo. Přijde ledovka. Nerada sem ty fotky dávám, ale musím. Až třícentimetrové ledové krusty ničily. Škodily na větvích stromů, ale i na drátech a kovových konstrukcích. Kvůli námraze nešla dva dny síť wifi, v obci snad nešla elektrika víc než dva dny. U nás vypadl proud na dvě krátké chvilky. Ale trnuli jsme; něco tak hrozného se jen tak nevidí.

Kitty

7 komentářů:

  1. Moje milá Kitty,
    zatím žádný komentář? Tak to zas budu první! :-D
    K větě "vítám vás na mém nejnovějším blogu" dodám: Někdo má sbírku motýlů, jiný zas blogů. Ale nemíníš už pokračovat, doufám? ;-) :-D
    No, hlavně, že jsem tě našla.

    Mimochodem, zaujal mě název článku "Lednice - na tři dny". Tak to moje lednička teda nemá tak krátkou životnost! ;-)

    Protože ze mě dneska padají perly (inu, každý něco vylučujeme), tak je nejvyšší čas skončit.

    Kittísku, přeju ti příjemné blogování - a zas určitě brzy nashle! Ať už tady nebo v mailu. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní jak výhružka, viď? :-)
      A máš tu šablonu, kterou jsem kdysi mívala já. :-)

      Vymazat
    2. Děkuji za komentář. Tento blog je už třetí v pořadí, ale určitě poslední. Zatím na něm pracuji usilovně, upravuji i mažu. Snad už se i budou objevovat upozornění na moje články u ostatních, Blogspot a Blogger prý nejsou jedno a to samé. Všechno chce čas a pomoc od poučených ☺

      Vymazat
    3. Milá Kitty, díky za tvou odpověď. Blogspot a Blogger JSOU to samé, tys myslela zřejmě Bloglovin. :-)
      Já jim napsala na Bloglovin o přidání tvého blogu dokonce dvakrát (jednou mail, podruhé přes formulář), bohužel tentokrát ŽÁDNÁ odpověď... Asi Coronavirus... A to jsem tam kdysi psala dvakrát, pokaždé přišla odpověď (a pomoc) během pár hodin...

      Ty pracuješ usilovně - a já ti něco slíbila, tak odpoledne svému slibu dostojím. :-)

      Vymazat
  2. Podobná ledovka řádila i nedávno, před svátky, ale jenom místy. U nás nebyla jinovatka žádná a vyjeli jsme kousek směrem ke Žďáru nad Sázavou a tam byly stromy obalené. Nádherné na pohled a na fotkách, ale ty škody! V lesích doslova svítí olámané špice smrků a díky tomu silnému větru i spousta stromů zase popadala.
    Jinak mě velmi pobavil název rubriky Zmetky a zlomyslnosti. Všimla jsem si ho poprvé a je to fakt pádné a trefné. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ve "Zmetcích a zlomyslnostech" teď aktuálně ryju, renovuju a mažu. Jde to svižně, takže tam pro historii zůstane jen pár článků, nějak hodnotných. Ostatní odvane moje ruka jako štěky. Teď vidím, že jsem posledních pár let vypadala jako frflalka, takže s těmi štěky pryč. Dělám na tom ☺

      Vymazat
    2. Kouzlo nechtěného - včera jsem náhodou jela autobusem kolem jedné ledovkou polámané aleje. Jaká byla moje radost, když jsem viděla nádherně ořezané známky poškození všech stromů a zbytky větví úhledně vyskládané na hromadě. U Kojatic je ještě člověk nebo firma, která pomáhá tam, kde živly škodily ☺ ♥

      Vymazat